Medlem i

13 years 1 month
Indholdselementer

Jeg forstår indlægget sådan, at forfatteren støtter mit forslag om at pædiatere og miljømedicinere i fællesskab gør en indsats for at begrænse forureningen af modermælk. Det er jeg glad for. WHO har i de senere år negligeret problemet og ensidigt propaganderet for lang ammetid. Med den nu anbefalede ammetid på 6 måneder kan moderen gennem mælken overføre omkring halvdelen af de toksiske stoffer, som hun selv hidtil har ophobet i kroppen. I de seneste år er denne eksponering blevet nærmere dokumenteret, ligesom de sundhedsmæssige risici for barnet er blevet bedre belyst. Mig bekendt er der ikke industrielle interesser i disse projekter, snarere tværtimod, da forureningen bl.a. omfatter stoffer der ikke er forbudt (endnu). På denne baggrund bør den nye anbefaling af en ammetid på 6 måneder følges op med undersøgelser af forureningen på nationalt niveau. Jeg håber derfor, at forfatteren og ammekomiteen vil støtte et initiativ i Sundhedsstyrelsen om belysning af forureningsproblemets omfang og en intensiveret forebyggelse af danske kvinders - og dermed deres børns - eksponering for toksiske stoffer. Dermed skulle der kunne sikres et bedre grundlag for rådgivning om amning.

Sidebar placering
Venstrestillet
Article type
Journal
Magazine
Section
Woodwing Id
231459
Authors

Philippe Grandjean, professor, Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet

0 likes